A légi közlekedés története 25 képben

2021. 02. 17. (szerda) 09.30

Kinek ne izgatná a fantáziáját, hogy miként utaztak először repülőn az emberek? Ráadásul nagyon sokáig kuriózumnak számított a fellegek felett járni, és alig néhányaknak adatott meg a lehetőség, hogy ilyen módon járják be a világot, ismeretlen, egzotikus helyekre eljutva. Képes összeállításunkban a 20-as évektől kezdve szemezgetünk és betekintünk a légiközlekedés fejlődésébe egészen napjainkig.
 

1. 1929: várakozás a beszállásra
A kereskedelmi légi közlekedés története már a 20-as évek előtt, 1914-ben elkezdődött, amikor a világ első menetrend szerinti járata elindult Tampából St. Petersburgba, Tony Jannus pilótával. Habár a légi utasszállítás pályája nem ívelt fel túl gyorsan, az 1920-as évekre több légitársaság és légi közlekedési vállalat próbált betörni a piacra, több-kevesebb sikerrel. A képen az utasok a Croydon repülőtéren, az Egyesült Királyságban várnak a beszállásra a Page W.9 repülőgépre. Ezt a típust az Imperial Airways és a Sabena használták.

2. 1928: a Western Air Express utasszállító repülője
A 20-as és 30-as években vált bevett gyakorlattá, hogy a postát és az utasokat egyszerre, légi úton szállítsák. Az egyik ilyen légitársaság a Western Air Express volt, amely 1987-ben a Deltával egyesült. 1926-ban indult útjára első postajáratával, majd ugyanebben az évben májusban üdvözölte első utasait a Salt Lake City-Los Angeles-Las Vegas útvonalon. A képen egy Fokker F-10 Western Air Express repülő látható 1928-ból.

3. 1920-as évek: Lady Heath a pilótafülkében a KLM-nél (Királyi Holland Légitársaságnál)
Már ekkor jelentős volt a végül 1991-ben megszűnő Pan American Airways, és a máig üzemelő KLM (Királyi Holland Légitársaság). A KLM olyan desztinációkra utazott, mint Koppenhága, London, vagy Párizs. A fotón az ír származású Lady Heath, az első női kereskedelmi pilóta látható.

4. 1929: italfelszolgálás a French Air Union járatán
Az 1920-as években a fedélzeten töltött idő még merőben máshogy nézett ki, mint napjainkban. A repülés a gazdagok kiváltsága volt és ennek megfelelően igyekeztek az utasok minden igényét kielégíteni: finom ételekkel és italokkal látták el őket annak ellenére, hogy az utazás maga meglehetősen kényelmetlen volt - a gépek alacsonyabban szálltak, így a fedélzet zajosabb, a turbulenciának jobban kitett volt, a repülési idő pedig sokkal hosszabb.

5. 1925: filmvetítés a repülőn
A fedélzeti szórakoztatás is egészen más keretek közt zajlott. Napjainkban az utasok a hosszabb járatokon ülésbe épített személyes szórakoztató rendszerrel, a legelső években azonban egy közös nagyobb képernyőre vetített filmmel tölthették az időt. Az egyik első film, melyet így bemutattak, Arthur Conan Doyle Az elveszett világ c. műve volt 1925-ben az Imperial Airways járatán. A képen egy német járat utasai néznek egy filmet ugyanebben az évben.

6. 1930 körül: légicsomag átadása a Western Air Express egyik alkalmazottjának
A 30-as évek elején folytatódott a 20-as évek trendje, és továbbra is a kombinált légiposta-személyszállítás volt a jellemző. Bár a repülés továbbra is nagyon drága és meglehetősen kényelmetlen volt, a légi utasok száma 1930 és 1934 között 6 000-ről 450 000-re emelkedett. A képen egy hölgy "par avion" csomagot ad át a Western Air Express egyik alkalmazottjának.

7. 1931: rádióadás a repülőn
A fedélzeti szórakoztatás is tovább fejlődött. Ezen a képen 1931-ben élő rádióadást hallgatnak a fedélzeten az Oxfordi és Cambridge-i Egyetem hallgatói közötti éves londoni evezősversenyről.

8. Pan American World Airways "Flying Cloud" clipper
A második világháború kezdetével a kereskedelmi célú légiközlekedés háttérbe szorult, hiszen minden ilyen erőforrást a háború céljaira csoportosítottak át. A 40-es évek végére azonban az újonnan épült repülőtereknek és a korábban hadi célokra készült, de kereskedelmi célból átalakított repülőgépeknek köszönhetően újra magára talált a légiközlekedés. Az 1949-ből származó képen a Pan Am Flying Cloud ("Repülő Felhő") clippere látható, az első gépek egyike, amelyek a New York és London közötti járatokat repülték a 40-es években.

9. Tömeg a világ első sugárhajtású utasszállító repülőgépe előtt
Az 50-es években a kereskedelmi légi közlekedés gyors fellendülésének köszönhetően, a történelem során először több brit utazott repülővel, mint vonattal. Az 50-es éveket a sugárhajtómű korának is nevezik - a de Havilland DH 106 Comet lett a világ első kereskedelmi sugárhajtású utasszállító repülőgépe, mely 1952-ben debütált a British Overseas Airways Corporation (BOAC) járatán. A kép Londonban készült, amint a tömeg integet a Johannesburgba, Dél-Afrikába tartó gépnek.

10. 1953: a királynő Bermudára érkezik egy BOAC járaton
Bár a kereskedelmi légiközlekedés gyorsan fejlődött, a repülés a nagy tömegek számára álom maradt. A repülőjegyek továbbra is nagyon drágák voltak, így csak a kiváltságos elit engedhette meg magának. A képen a BOAC járatán Bermudába megérkező II. Erzsébet királynő látható 1953-ban, egy hónappal a koronázását követően.

11. 1967: vacsora a Lufthansa járatán
A légi utazás egyik fénykora a 60-as évekre tehető. A fedélzeti étkezés továbbra is kiemelt szerepű volt. A menük gyakran sok fogást tartalmaztak az egyszerűbb péksüteményektől kezdve a steak és homár fogásokig bezárólag. Ezen az 1967-ben készült képen egy Lufthansa járaton szolgálják fel az ételt az utasoknak.

12. 1964: a Beatles egy Pan Am járaton Londonban
A "jet set" kifejezés azokra a gazdag emberekre utalt, akik eléggé kiváltságosak voltak ahhoz, hogy a sugárhajtású gépeken rendszeresen utazzanak. A hétköznapi utasok között hírességek is megfordultak. A képen a Beatles tagjai szállnak fel Londonban egy Pan Am gépre 1964-ben.

13. 1976: az első Concorde járat London-Heathrow-ból Bahreinbe
Habár sok légitársaság mutatott kezdetben érdeklődést a brit-francia fejlesztésű Concorde iránt, számos megrendelést ejtettek, miután aggodalmak merültek fel a repülőgépek zaját, környezeti hatását és gazdasági potenciálját illetően. Végül csak az Air France és a BOAC utódja, a British Airways üzemeltette a típust. A képen látható gép 1976-ban kezdte meg pályafutását a London-Heathrow repülőtéren a British Airways színeiben.

14. Freddie Laker, a Laker Airways alapítója
Egy másik jelentős piaci szereplő a 70-es években a Laker Airways volt, amelyet 1966-ban alapítottak. A Laker kezdetben charterjáratokat indított, majd a 70-es években afféle fapados légitársasággá alakult, mely a maiak elődjének tekinthető. A képen a légitársasága sikerét ünneplő alapító, Freddie Laker látható.

15. 1970-es évek: az első menetrend szerinti Pan Am Boeing 747 járat
Az évtized egy másik jelentős lépése a Boeing 747 debütálása volt, amely egy sokkal nagyobb, több utast befogadni képes repülőgéptípus volt. A képen az amerikai First Lady, Patricia Nixon bont pezsgőt a Pan Am New Yorkból Londonba tartó kereskedelmi járata előtt 1970. januárjában.

16. 1982: repülőtéren rekedt utasok a Laker Airways összeomlását követően
A Laker Airways 1982-ben csődbe ment, összesen 340 millió dollárnyi adósságot felhalmozva. Több mint 6 000 utas rekedt a repülőtereken világszerte. A képen elkeseredett utasok és a tanácstalan személyzet 1982. február 5-én, az összeomlás napján.

17. 1988: Ryanair repülőgép
A Laker Airways kudarca ellenére több légitársaság ismét megpróbálkozott a fapados üzleti modellel. 1985-ban megalakult az ír Ryanair, kezdetben csak rövidebb járatokkal (például az írországi Waterford és London-Gatwick között). A Ryanair mára a legnagyobb fapados légitársasággá nőtte ki magát. A képet 1988-ban készítették, Stuttgartban.

18. 1995: Stelios Haji-Ioannou, az easyJet alapítója és első vezetője
A fapados járatok térhódítása a 90-es években is folytatódott: 1995-ben megjelent a piacon az easyJet. Kezdetben London-Luton repülőtere és a skóciai Edinburgh ill. Glasgow között repült, majd tovább terjeszkedett Európában. Az évtized végére Nyugat-Európában egyre inkább a fapados járatok jelentették a légiközlekedést - a repülést innentől nem azonosították szükségképpen a luxussal.

19. 1990-es évek: a Ryanair ügyvezetője a fapados járatokat reklámozza
A Ryanair és az easyJet (valamint 1993-ben a Norwegian Air Shuttle) megjelenése nagy nyomást helyezett a hagyományos légitársaságokra: az árak leestek és a repülés mindenki számára elérhetővé vált. Ahogyan az internetes foglalás is fokozatosan tért hódított, egyre fontosabb szempont lett a versenyképes ár.

20. 1991: a Pan Am csődje
A megélénkült verseny nem segített a régi hagyományos légitársaságoknak, például a Pan American World Airways-nek. Az erősödő konkurencia, a 1973-as olajválság és az 1988-as Lockerbie-i katasztrófa miatt a légitársaság végül 1991. december 4-én összeomlott, amit a kereskedelmi légiközlekedés egy fontos történelmi mérföldköveként tartunk számon.

21. 2001: biztonságiak Salt Lake City repülőterén
A 2001. szeptember 11-ei terrortámadások nagy hatást gyakoroltak a kereskedelmi légiközlekedésre, az utasok repülőtéri élményeire az Egyesült Államokban és a világ többi részén szintén. A tragédiát követően a repülésbiztonság jelentősen felértékelődött. Az egyik legjelentősebb változás, hogy ezt követően a terminál indulási részén már nem lehet érvényes beszállókártya nélkül tartózkodni.

22. 2009: easyJet a levegőben
A szeptember 11-ei események a légiutazásba vetett bizalmat is visszavetették - egészen 2004-ig tartott, amíg helyre állt a tragédia előtti utasszám. Az évtized végére már újabb utasforgalmi rekordok születtek: Nagy-Britanniában 2007-ben közel 770 millió utas ült repülőre. Leginkább a fapados légitársaságok fejlődtek.

23. 2010-es évek: repülés közbeni munka
Az internetnek köszönhetően nem csupán a repülőjegy foglalásának a módja változott meg - egyre általánosabb a fedélzeti wi-fi (vezeték nélküli internetkapcsolat), ingyenesen vagy felár ellenében. Repülés közben így már nem csak pihenhetünk, de az online munkavégzésre és kapcsolattartásra is lehetőség nyílt. Az online check-in (becsekkolás) és az okostelefonra letölthető beszállókártya is forradalmi változást hozott.

24. 2020: repülőgépek parkolóhelyükön a Berlin-Brandenburg repülőtéren
A COVID-19 járvány hatalmas változást hozott az utazási és légiközlekedési szektorban, amihez az utasoknak és a személyzetnek egyaránt alkalmazkodnia kellett. A folyamatosan változó nemzetközi utazási korlátozások miatt repülők ezrei maradtak a földön, és a nagy légitársaságok (easyJet, American Airlines, British Airways) komoly pénzügyi gondjaik megoldására dolgozóik jelentős részét bocsátották el. A kép 2020. június 1-én készült a Berlin-Brandenburg repülőtéren a használaton kívüli repülőgépekről.

25. 2020: a Brussels Airlines egyik légiutaskísérője maszkban
A fedélzeti szolgáltatásokban is azonnali változtatásokat kellett eszközölni. A személyzet és az utasok érintkezési gyakoriságának csökkentése érdekében változott vagy megszűnt az étel- és italfelszolgálás, több légitársaságnál pedig eltűntek az olvasnivalók (pl. a fedélzeti magazin). A maszk viselése a legtöbb járaton kötelezővé vált, egyes légitársaságok pedig szabadon hagyják a középső ülést a távolságtartás érdekében.

Forrás: loveexploring.com