Az éjszakai vonatozás reneszánsza


Egykor az éjszakai vonatok nagy népszerűségnek örvendtek, és egész Európát be lehetett utazni ezekkel a járművekkel. Ilyen járat volt pl. például a Dél-Franciaországon áthaladó Blue Train vagy a Párizsból Madridba tartó Elipsos. Az utazás maga volt a kényelem, stílusos étkezőkben lehetett elfogyasztani az ételt vagy italt, éjjel pedig átaludni az utazás jelentős részét. Ez a fajta utazási forma végül az olcsó repülőjegyek megjelenésével megszűnt, és a legtöbb ikonikus éjszakai járat kihasználatlanná vált, végül pedig teljesen el is tűnt. Az a kevés, ami továbbra is képviseltette magát a piacon már szinte megfizethetetlenné vált az átlag turista számára – gondoljunk csak az Orient Expressre.

A közelmúltban viszont igencsak megerősödött a vasúti közlekedés iránti érdeklődés, és köztük egyre többen fordulnak ismét az éjszakai hálós vonalakhoz. Az elmúlt néhány évben rengeteg új projekt jött létre, amelyek helyreállítják a hálóvasút-szolgáltatást Európában, és valószínűleg a vasúti közlekedés új korszakát nyitják meg a régióban.

Az egyik újonc, a párizsi székhelyű Midnight Trains azt tervezi, hogy 2024. végéig két újonnan épített hálókocsit üzemeltet. Bár az útvonal még nincs teljes egészében megtervezve, az előzetes egyeztetések szerint Párizs és Olaszország vagy Spanyolország között fognak a vonatok közlekedni, és 2030-ig további négy útvonalat mutatnának be. A vállalat célja, hogy a legpazarabb hálókocsis vonatok kényelmét az utazók szélesebb rétege számára is elérhetővé tegye. A tervek között szerepel, hogy kiküszöböljék az olyan problémákat, mint az idegenekkel történő fülkemegosztás vagy a silány minőségű szolgáltatások jelenléte.

A cég jelenleg további vagonokat igyekszik beszerezni, de azt ígéri, hogy minden hálórész privát lesz, saját fürdőszobával. Az étkezőkocsi szezonális ételeket, kézzel készített koktélokat és kézműves söröket kínál majd.

Nem csak magáncégek indultak el ezen a vonalon. A legfigyelemreméltóbb kezdeményezés a Trans-Europe Express újjáélesztése, amely 10 nyugat-európai országot kötött össze az 1970-es években. Az új projekt - Németország, Franciaország, Spanyolország és Lengyelország együttműkodésével - a remények szerint összehangolja a nemzetközi menetrendeket, hogy a nagysebességű és éjszakai vonatok könnyebben átkelhessenek az európai határokon. Olyan nagyvárosok között tervezik a vonalak kiépítését, mint Párizs, Varsó, München és Barcelona. A tervezett nyitási dátumot még nem hozták nyilvánosságra.

Ausztriában az ÖBB. Nightjet 2016 óta indít éjszakai útvonalakat Európa-szerte. 2021 decemberétől új útvonalak kötik össze Bécset Párizssal és Amszterdammal, de pár éve Budapestről Horvátország is elérhetővé vált a nyári hónapokban a MÁV közreműködésével.

További érdekes éjszakai Európában működő éjszakai járatok itt találhatók.

Érdemes tehát figyelemmel kísérnünk az éjszakai járatok bővülő kínálatát, mert amellett, hogy kedvező árakkal próbálják csábítani az utasokat, az sem elhanyagolható tény, hogy a környezetre is jobb hatással van ez az utazási forma.

Forrás: https://www.cntraveler.com/



2023. 05. 16. (kedd) 09.42