Grönland, a jégmezők országa
Grönland a világ legnagyobb szigete. Területe 2,16 millió km² - ez 23-szor nagyobb, mint Magyarország, és nagyobb, mint Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Nagy-Britannia és a Benelux államok együtt. A lakosság száma ugyanakkor csak 55 840 fő, a népsűrűség pedig mindössze 0,025 fő/km² – a legalacsonyabb a világon. A grönlandi közlekedés sajátossága, hogy a települések között nincsenek utak. Van egyetlen part menti hajó, a Sarfaq Ittuk, amelyik oda-vissza egy hét alatt járja körbe a délnyugati partszakasz településeit, de ezen kívül csak repülni lehet. Az Air Greenland 13 repülőtérre jár 37 személyes Dash 8-as repülőgépekkel, és további 45 kistelepülésre jár helikopterrel. A belföldi repülőjegyek igen drágák: annak, aki mondjuk a második legnagyobb városból, Sisimiutból a fővárosba akar eljutni, az alig 55 perces repülőútra irányonként áltagosan 2000 dán koronás (kb. 110 ezer forintos) árral kell számolnia.
Egészen 2024 novemberéig nem volt könnyű helyzetben az sem, aki a világ többi részéből akart Grönland fővárosába eljutni. A nuuki repülőtér kifutópálya mindössze 930 méter hosszú volt (a ferihegyié 3700), ezért a Koppenhágából induló szélestörzsű gépek csak a belső jégmezők közelében található, alig pár száz fős lakosságú Kangerlussuaqba repültek. De miért ide? Azért, mert a második világháború idején az amerikai hadsereg ide épített egy repülőteret egy elég hosszú, 2800 méteres kifutópályával – ennek oka pedig, hogy itt stabilabb az időjárás. A háború után a polgári gépek is használhatták a repülőteret, és a Koppenhága és Grönland nagy része között utazók itt szálltak át kisebb, 37 személyes repülőgépekre. Az átszállás, illetve a kisgépes repülés igen drága: Koppenhága és Nuuk között egy oda-vissza repülőjegy ára minimum 8000 dán korona (440 ezer Ft körül) volt, és ez korlátozta a grönlandi turizmus fejlődési lehetőségeit – márpedig Grönlandnak szüksége van a turizmus bevételeire.
Nem véletlen, hogy a grönlandi belpolitika évtizedek óta egyik legfontosabb kérdése a nuuki repülőtér kifutópályájának meghosszabbítása. Ez a földrajzi adottságok miatt lényegesen nagyobb költségekkel jár, mint más országokban, Grönland bevételei viszont nem elég magasak. Végül 2016-ban született döntés a kifutópálya 2200 méteresre hosszabbításáról, illetve egy új terminál építéséről. Az építkezés 2019-ben kezdődött és 2024 novemberében fejeződött be. Így már nincs akadálya a Koppenhága és Nuuk közötti közvetlen járatoknak, sőt, az amerikai United légitársaság is bejelentette, hogy New Yorkból fog ide járni. Így most a grönlandiak abban bíznak, hogy olcsóbbak lesznek a repülőjegyek, nő a turizmus, és ez lehet a következő lépés a hőn áhított cél, Grönland teljes függetlenségéhez.
Csoportos utazásunk Grönlandra itt található.
2024. 12. 27. (péntek) 09.46