Van élet a svédasztalon túl is
A járvány után az utazási szokások változásával a szállodák is újragondolják a medencebárok és végtelen strandolás koncepcióját.
Amikor a nemzetközi turizmus a COVID-19 korlátozások enyhülésével újraindult 2022-ben, Gregor Nassief, a Dominikai Közösségben található Fort Young Hotel and Dive Resort tulajdonosa már javában készült a „bosszúturizmusra”, azaz a járvány miatt utazásaikat elhalasztó, de azt mindenképpen bepótolni vágyó turistákra. Mivel a kereslet felpörgött az all inclusive utakra, egyszerű nyaralóprogramokat tervezett indítani, de hamar rájött, hogy hazája, a „Karib-tenger természetközeli szigete” nem egy tipikus tengerparti úti cél. Nassief szerint „akik idelátogatnak, azok nem csak a strandon akarnak ülni semmit se csinálva, hanem fel akarják fedezni Dominikát.”
A korábban a medencebárok, a svédasztalos étkezések és a reggeltől estig tartó strandolással összeköthető all inclusive szállodák a járvány utáni utazók változó elvárásaihoz igazítják a kínálatukat. Sokan már lazulást és kalandokat is keresnek egyszerre, hozzáférve a helyi élményekhez: vezetett és egyénileg bejárható túrákhoz/kirándulásokhoz, kulturális programokhoz és éttermi vacsorákhoz, egyre inkább bevonva a hotel környékének kínálatát. Ez a váltás 3 éve kezdődött és folyamatosan fejlődik, ahogyan egyre több utazó egy 5 csillagos resort kényelme melletti kapcsolódást, hitelességet és felfedezést is kiemelten fontosnak tart.
Nassief új all inclusive csomagja 2022 elején indult és az étkezéseken és repülőtéri transzferen felül földi vagy tengeri csoportos kirándulásokat is tartalmaz – többek között egy túrát a látványos Trafalgar-vízeséshez vagy egy vezetett látogatást a nyüzsgő Roseau-i piacon. Habár ezt a csomagot legalább 5 éjszakás foglalás esetén és a hagyományosnál kb. 50 %-kal drágábban kínálja, a foglalásoknak már mintegy 30 %-át adja.
Hasonló terméket kínál az ügyvéd végzettségű, Manilából származó Kathrina Sadsad-Tamesis a Siargao szigeti luxuskategóriájú Nay Palad Hideaway-ben. A személyenként és éjszakánként 900 USA-dollárnál kezdődő árban à la carte étkezés, masszázs, szörflecke, SUP-os mangrove-látogatás és a Magpupungko természetes medencék meglátogatása is benne foglaltatik.
Ahogyan Kathrina fogalmaz: „Tetszik az ötlet, hogy nem kell az árakat figyelned, amikor megérkezel.” Szeretné, ha több resort is hasonló, a programokat is tartalmazó csomagokat vezetne be, mert szerinte ez egy aktívabb kikapcsolódásra ösztönözne. „Nem kell azon gondolkodnod, mit fogsz enni és csinálni, mert már minden meg van tervezve. Néha a tervezés a legnehezebb – ha a szálloda már felár nélkül kínálja, csak el kell menned rá.”
Némelyek egy hosszabb kirándulás helyett akár egy más környezetben elköltött étkezéssel is megelégednének – ezért vezette be a Sandals hotellánc a Curaçao-i resortjukban az „Island Inclusive dining” programot, mely az egyes magasabb szobakategóriákban megszállók részére kínál vacsorázási lehetőséget helyi éttermekben 250 dolláros értékben, transzferekkel. Jessica Shannon vezető „élménymenedzser” szerint a kezdeményezés olyan népszerű volt, hogy szinte minden arra jogosult vendég kihasználta, és már a vállalat további 16 resortjában is tervezik a bevezetését.
A Földközi-tengeri népszerűbb úticélokon, pl. Kos szigetén és Marbellában összesen 7 szállodát üzemeltető Ikos Resorts hasonló csomagot fejlesztett. A halételeket kínáló tavernákban és családi éttermekben elkölthető ebéd/vacsora mellett a látogatók autót is bérelhetnek a környék egyéni felfedezésére, legyen az a Costa del Sol vagy Mallorca dombos belső területei. A Culture Pass program keretében az Ikos vendégei ingyenesen látogathatnak el sok más helyszín mellett a korfui Ázsiai Művészeti Múzeumba, Marbellában a Pablo Picasso Múzeumba, vagy Kos szigetén az Akrani borászatba.
Paula Forero, a Paradisus Palma Real igazgatója szerint a szállodások megtanulták, hogy napjaink utazóinak – az all inclusive csomagokat foglalókat is beleértve – igényei nem csak a járvány, hanem a közösségi média hatására is eltolódtak: ma már nagyon könnyen férnek hozzá a közelgő vakációjuk helyszínéről készült tartalmakhoz, és semmiképpen nem akarnak lemaradni az Instagramon vagy Tik Tokon megtekintett látnivalók felkereséséről. „Régen megelégedtek annyival, hogy pihentek, ettek, élvezték, nem gondolkodtak. Ma már nem így van: mivel sokkal több információt érnek el, kíváncsiak lettek, ezért több élményt, több kalandot szeretnének.”
forrás: bbc.com
2025. 04. 28. (hétfő) 09.34